Google

Subscribe

RSS Feed (xml)

Add to Google Reader or Homepage Add to Webwag

Subscribe in Rojo

Add to My AOL

Add to netvibes

Subscribe in Bloglines

Add to Pageflakes

Subscribe in NewsGator Online

Petua Sihat Untuk Kurus - siri 11 - 20

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter.

12. Ketika makan di luar, pesanlah minuman air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Elakkan meminta minuman manis.

13.. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Anda mungkin akan berputus asa untuk berdiet.

15. Ambil makanan yang berempah. Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan satu diari makanan. Ia boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus. Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus.

20. Ketika memilih piring makanan , ambil piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu, kemudian baru nasi, terakhir lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil.

AddThis Social Bookmark Button

1 comment:

diey_an said...

wow besh nyer..nak tanya kalo nak kurus kan peha huhu..ni email saya diey_an@yahoo.com.my...plzzz nak tahu