Google

Subscribe

RSS Feed (xml)

Add to Google Reader or Homepage Add to Webwag

Subscribe in Rojo

Add to My AOL

Add to netvibes

Subscribe in Bloglines

Add to Pageflakes

Subscribe in NewsGator Online

Rahsia Sup Ketam

Baru baru ini saya berborak borak dengan kawan kawan Paramedik di Forum Paramedik. Salah seoran kawan saya baru baru saja sembuh dari Demam Denggi. Melalui ceritanya memang teruk juga keadaannya kerana hampir dimasukan ICU.

Sembang punya sembang seorang kawan saya, juga Medik memberi petua jika kena penyakit Demam Denggi, minum Sup Ketam. Ini kali pertama saya mendengar petua ini. Cara nak masak Sup Ketam ini macam biasanya saja. Rebus dan minum supnya.

Selain itu, minum air banyak bagi mengelakkan dehidrasi dan amat digalakkan minum Air 100+ (satu lagi petua dari member Medik)

Apapun cara rawatan yang terbaik adalah Mencegah. Cegah sebelum parah.
Musnahkan tempat pembiakan nyamuk aedes seperti pasu bunga, tayar buruk, tin kosong kolam mandi, bekas plastik dan seangkatannya. Masukkan ubat pembunuh jentik-jentik seperti Abate mengikut sukatan yang ditetapkan (10 gram untuk 20 gelen air) tiga bulan sekali.

Hapus Ades, Cegah Denggi

AddThis Social Bookmark Button

2 comments:

Wan Noraini said...

emm.. memang betul tu, wan dah cuba buat petua sup ketam tu pada adik wan yang kena denggi, beliau tu detect awal, platlet tengah reduce, warded la, xde la tahap ICU. wan bagi sup ketam, alhamdulillah. esok platlet terus meningkat. lepas tu keluar wad.

eriy said...

petua ni sy tak pernah dengar..tapi wan dah cuba dn ada kesan..kalau kena denggi cuba petua ni..(tak kena..hehehe)