Google

Subscribe

RSS Feed (xml)

Add to Google Reader or Homepage Add to Webwag

Subscribe in Rojo

Add to My AOL

Add to netvibes

Subscribe in Bloglines

Add to Pageflakes

Subscribe in NewsGator Online

Happy Mothers Day







1. Ibu memberikan perlindungan dan penjagaan, semas kita dalam kandungan.
Begitu si Ibu mengetahui bahawa dia telah hamil, maka semua kesenangan2, dia lepaskan. Dia tidak akan pernah lagi bersuka-ria. Kehidupannya, dijaga dengan baik. Semua yang dimakan dijaga dengan baik, dengan hanya satu pengharapan, yang tulus dan ikhlas, “Semoga anaknya terlahir dalam keadaan sihat dan kuat “. Apa yang menjadi kesukaannya, langsung dia hentikan seketika. Tiap hari, dia selalu berdoa, “Semoga anakku selalu dilindungi dan diberkahti”

2. Ibu menanggung derita selama kelahiran.Setelah sampai pada hari “H”nya (melahirkan) , ibu berjuang dengan begitu beratnya. Di mana darah segar mengalir demikian derasnya, di saat mengawali kelahiran kita. Ada yang mengibaratkan bahwa melahirkan itu, separuh “nyawa” berada di keranda kematian dan separuh lagi, di tempat tidur. Demikian besar pengorbanan yang diberikan. Diantara sedar dan tidak, di dalam menahan rasa sakit yang luar biasa, ibu masih mampu tersenyum, begitu melihat kita lahir, dengan sihat dan selamat.

3. Ibu melupakan semua kesakitan begitu kita lahir.Begitu mendengar tangisan kita yang lucu dan mengesankan, seketika itu juga, ibu melupakan semua derita yang dia dialaminya. Dia tersenyum bangga dan terharu, melihat kerupawanan serta kelucuan buah hatinya. Mulai saat dan detik itu, dia memakai sebutan “Ibu” ! Tiada lagi rasa sakit yang menyelimuti fikirannya. Baginya, semuanya menjadi serba indah dan menakjubkan. Di hati sanubarinya yang terdalam, dia bersyukur dan & mengucap : ” Oh, Tuhan terima kasih atas keberkahan dan lindungan yang telah Kau curahkan?”

4. Ibu dari memakan bahagian yang pahit bagi dirinya dan menyimpan bahagian yang manis buat kita.Seorang ibu akan selalu memberikan yang terbaik buat kita dan kebanyakan sisa sisa yang tidak diinginkan lagi, barulah dia makan. Ibu tidak akan pernah menceritakan kekurangan/kelapara n yang dia dialami. Baginya, anaklah yang harus berkecukupan serta tumbuh dengan baik.

5. Ibu memindahkan kita ke tempat yang kering dan dirinya sendiri di tempat yang basah.Tempat yang bisa memberikan kehangatan dan kesejukan, akan selalu dia berikan kepada kita. Dia tidak akan pernah mencari penghiburan dan kehangatan, bagi dirinya sendiri. Semua tindakan2nya, hanya demi kehangatan kita dan selalu diiringi dengan perasaan, yang tulus dan ikhlas.

6. Ibu menyusui dan memberikan makan serta memelihara kita.Ibu yang baik bagaikan bumi yang besar dan ayah yang tegar, laksana langit yang mengasihi. Satu melindungi atas dan lainnya, menunjang dari bawah. Ibu akan tetap mencintai dan mengasihi kita, walaupun lahir lumpuh atau kurang menguntungkan, misalkan : bodoh, hodoh atau berpenyakit. Dia akan selalu memelihara, menjaga dan melindunginya, sampai akhir dari kehidupannya.

7. Ibu membersihkan yang kotor.Walaupun memiliki wajah yang cantik dan tubuh yang indah, ibu tidak akan segan2nya, memegang dan membersihkan kotoran. Dia rela mengorbankan kecantikan bahkan badan jasmaninya, hanya demi diri kita. Semangatnya senantiasa bergelora dan teguh, walaupun berada di keadaan yang kurang menyenangkan.

8. Ibu selalu memikirkan kita bila berjalan jauh.“berpisah dengan yang dicintai adalah derita” demikianlah sifat mulia dari seorang ibu. Dia akan selalu merenung dan merenung.
Apakah anakku sudah makan?
Selamatkah dia?
Sudahkah dia mandi?
Bilakah dia akan kembali? dan seterusnya?
Dari pagi hingga malam, fikirannya selalu tertujukan kepada diri kita, yang jauh di mata, adakalanya, air matanya berderai merenungkan kesedihan ini.

9. Ibu kerena kasih sayang yang dalam dan pengabdian.Kerena begitu dalamnya kasih sayang yang dicurahkan, seorang ibu akan selalu was2 (cemas). Cemas dan perasaan was2 nya, hanya satu iaitu ,kepada kesihatan dan kebahagiaan kita. Bila dia mengetahui kita bekerja berat, dia akan merasa tidak senang. Bila kita sakit maka dia akan menderita sekali. Hidupnya selalu kuatir akan keselamatan dan kesejahteraan kita.

10. Ibu dari rasa belas kasih yang dalam dan simpati.Sifat lemah lembutnya tidak akan pernah berakhir. Di awal dini hari sampai larut malam, fikirannya hanya difokuskan kepada diri kita. Seandainya dia mampu hidup ratusan tahun lamanya, kekuatirannya terhadap kita tidak akan pernah pudar, dan bahkan sampai akhir dari kehidupannya.
SELAMAT HARI IBU..Ibuku


AddThis Social Bookmark Button

3 comments:

Mak Su said...

Selamat hari ibu untuk ibumu, dan selamat berbahagia untuk anda

Beruang Madu aka Honey Bear said...

Selamat Hari Ibu jugak untuk u... dah jadi ibu ke belum?? kalau belum untuk ibu awak ler.. kalau dah untuk awak ler... gitu

eriy said...

tq mak su..tq beruang madu..
jangan lupa ucap pada ibu tersayang..