Google

Subscribe

RSS Feed (xml)

Add to Google Reader or Homepage Add to Webwag

Subscribe in Rojo

Add to My AOL

Add to netvibes

Subscribe in Bloglines

Add to Pageflakes

Subscribe in NewsGator Online

Petua Sihat Untuk Kurus - siri 1-10

1. Jangan berlapar. Tidak makan menyebabkan Kadar metabolisma menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, anda akan makan dengan lebih banyak. Walaupun tahap pengambilan makanan kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi.

2. Ambil sesuatu yang pahit sebelum makan. Minum kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL dalam perut menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum 8 gelas air dalam sehari. Air mengurangkan selera makan secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak dalam tubuh. Minum air sebelum makan makanan berat. Anda tentu tidak akan makan dengan banyak.

4. Elakkan minum minuman bergas. Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. Kurangkan pengambilan garam. Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. Ambil sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormon dan paras gula dalam darah. Kadar metabolisme juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Makan perlahan lahan. Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan, jangan gopoh. Apabila makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. Kunyah makanan hingga lumat. Kunyahlah makanan hingga lumat atau hingga ke cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula- gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera.


AddThis Social Bookmark Button

No comments: